Kunst uit Bali en Indonesië
                    Skip Navigation Links

Skip Navigation Links

Blader door alle kunstwerken van deze categorie

Nieuw
Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Vitrine uit Burma (Myanmar), met 6 Burmesen in traditioneel kostuum. Etnografische voorstelling.
1900-1950
Met de handgemaakte houten beschilderde portretten van 6 Burmese volkstypen. De naam onderaan is in Burmees handschrift.


Nieuw
Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Beschilderde koebel
1950-1970
ToboArt tracht zoveel mogelijk authentieke en niet-toeristische voorwerpen te laten zien, voor echter deze prachtig gemaakte koebel maken we graag een uitzondering. Deze met Ramayana-scenes bescilderde koebel dateert uit de jaren 1950-60 en is afkomstig van een piloot die overal kunst kocht. De laatste 2 foto's zijn de niet-toeristische koebellen uit de jaren 30, dan kunt U ze vergelijken.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Twee kleine ziveren busjes met een touwtje om de nek gedragen door pas geboren kinderen. In het busje zit een gedeelte van de navelstreng.
1900-1930
In het busje werd de navelstreng van het kind gedragen. Op Bali gemaakt en door balinese kleine kinderen gedragen. Omdat het kind op Bali gezien wordt als een reincarnatie van de voorouders, is alles rondom de geboorte van een kind heilig. Zo ook de navelstreng, die dan wordt bewaard in deze zilveren amuletten, en die het kind bescherming moeten bieden in het eerste levensjaar


Nieuw
Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Snijwerkje uit het bergdorp Sebatoe
1930-1950
Dit beeldje is bedoelt als een parodie op de beelden die in Mas en Kloeng Koeng werden gemaakt. Het zijn allemaal doldwaze scenes, zoals dit jolige figuurtje op een varken.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Offerbak voor pasgeborenen, lokale naam; Sanggah Kumara. Gemaakt van hout en touw, gepolychromeerd. Bali, rond 1900.
1880-1900
Zeer zeldzaam objekt. Deze fraai bewerkte offerbak werd boven een pas-geborene gehangen met daarin offers om de boze geesten uit de buurt van het kind te houden. Vandaar ook dat de onderkant, dat dus steeds zichtbaar was, fraai bewerkt is. Zo'n objekt is slechts bekend uit musea en prive-kollekties. Museale kwaliteit! Op de laatste foto is een vergelijkbare offerbak te zien. Als U op de foto klikt zijn er meerdere foto's van het objekt te zien.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Twee kalkhouders uit Timor
1920-1940
Deze kalkhouders zijn gemaakt van hoorn en hebben een houten bewerkte stop.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Rijstmesjes in de vorm van een dier. Bali of Lombok.
1930-1970
Eenvoudig gemaakte rijstmesjes waarbij het heft in de vorm van een dier is gemaakt. In dit geval een hert, een vis en een fabeldier.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Twee bewerkte busjes om sirih of medicijnen in te bewaren, Bali of Lombok
1930-1960
Goed voorbeeld van volkskunst. Fraai beschilderd met dierfiguren.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Rijstmesjes uit Bali of Lombok. Lokale naam; anggapan
1900-1950
Twee rijstmesjes gesneden als vogels. Dit soort rijstmesjes kwamen vaak voor in het vooroorlogse Indie.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Houten medicijn- of sirihdoosje uit Bali of Lombok
1940-1970
Grappig gemaakt busje met een sprinkhaan op de deksel en twee fabeldieren op het busje.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Speelgoed uit Bali of Lombok
1950-1970
Het balletje zit vast dmv een touwtje aan een katrol. Als je het balletje uittrekt dan is het de bedoeling het balletje in het vak bovenop te krijgen. Hierbij houdt de speler het speelgoed aan de achterkant vast en probeert door opwaartse rukjes het balletje omhoog te laten schieten. Hoe meer het koord wordt uitgerold, hoe moeilijker het is om het balletje in de buidel te doen belanden.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Prauw modelboot van messing. Palembang, Sumatra, gemaakt voor 1940
1920-1940
Tamelijk groot model. Onduidelijk of dit voor de toeristen gemaakt is of voor de lokale markt. Het Tropen Museum (Amsterdam) heeft eenvergelijkbaar exemplaar.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Priesterlamp, gereedschap van de Hindu priester op Bali. Lokale naam; Padamaran
1900-1950
Belangrijk onderdeel van het gereedschap van een Balinese Brahmaanse priester. Zijn heilige handelingen, zoals het inzegenen van een tempel, worden gedaan door rituele handelingen, soms gebruikmakend van bepaalde voorwerpen, zoals deze koperen lamp. Op de lamp is aan de voorkant de heilige slang naga te zien. Aan de achterkant is dat Nandi, het heilige rijdier van Shiva



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Oude Wayang lamphouder uit Bali
1920-1950
Deze houten wajanglamp is eigenlijk een vertikale lamphouder. Aan de twee gaten onderin wordt een olie-reservoir opgehangen. Hierin wordt een lont ontstoken, de vlam hiervan verlicht de wayang kulit poppen die door de dalang achter een scherm worden gehanteerd. Hierdoor zien de toeschouwers aan de andere kant van het scherm alleen de schaduwen of schimmen van de poppen bewegen. De opstaande plank heeft de vorm van een Balinese danser of danseres met een lichaam als fabeldier. Laatste twee foto's zijn andere exemplaren van zo'n lamphouder.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Gevleugelde Singha
1900-1910
Vroeg houtsnijwerk wat gediend heeft als een voetstuk voor een pilaar. Deze pilaar steunde een dak, hoogstwaarschijnlijk van een bale bale, of ander belangrijk bouwwerk in een Balinees dorp. Resten van polychromie. Zeer vroeg, rond 1900-1910



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Een vooroorlogs Balinees rijstmesje Lokale naam; anggapan
1900-1930
Zeer oud rijstmesje afkomstig en gebruikt op Bali. Rijstmesjes werden met name gebruikt op Java, Madura en Bali. Al naar gelang de gebruiker kon een mesje eenvoudig zijn of zeer fraai versierd met oa gestileerde vogel figuren. Het Tropen Museum heeft vele rijstmesjes in de kollektie, maar slechts een waarbij het bamboestokje door het plankje (apan apan) heen komt ipv erboven op. Omdat dit exemplaar veel gelijkenis vertoont met het ToboArt exemplaar mogen we er van uit gaan dat de twee uit dezelfde streek komen; Tenganan, Karang Asem,Bali. De laatste foto toont een Javaans meisje net na de oogst, met haar rijstmesje in het haar gestoken.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Waterschep uit Bali met snijwerk op de steel. Vooroorlogs. Zeer zeldzaam objekt. Lokale naam; Gayung
1910-1940
Zeldzame waterschep uit het vooroorlogse Bali. Bekend is de halve kokosnoot die als schepper dient. Soms worden zelfs eenvoudige gebruiksvoorwerpen ook versierd door de Balinesen, en dit is zo'n voorbeeld. Op de laatste foto een Balinees meisje met eenvoudige waterschep zonder bewerkte steel. De foto dateert rond 1930.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Gamelan instrument. Gendèr is de verzamelnaam voor het type metallofoon met toetsen die boven een smal rechthoekig onderstelhangen. Het onderstel zelf bestaat uit een rij bamboebuizen (die als resonator dienen) die in een dik houten frame zijn geplaatst. Elke bamboe-resonator is zorgvuldig afgestemd op de toets die erboven hangt. De luchtkolom tot aan het tussenschot in het bamboe, de knook, heeft ongeveer dezelfde vibraties als zijn toets. Hoe lager de toets, des te lager ligt de knook van de bamboebuis. . Ze worden met een hamer met een rubberen kop bespeeld. De kleur rood wordt vaak geassociëerd met bovennatuurlijke kracht en een goudkleur straalt meestal rijkdom uit.
1950-1970
Twee prachtig klinkende instrumenten van het gamelan orkest. Zie vooral het gedetailleerde houtsnijwerk!



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Houten rijsthalm klopper, Bali eerste helft 20ste eeuw Lokale naam; paneptapan
1900-1940
Zeer oude rijstklopper, misschien wel eind 19de eeuw. Men kan aan de staat van de klopper zien dat deze veel gebruikt is. Duidelijk een klopper van een eenvoudige Balinese boer; andere kloppers hebben ook wel versieringen aan de bolle kant van de klopper, en bij sommigen is zelfs het handvat gesneden in de vorm van een dier!



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Houten rijsthalm klopper, Bali begin 20ste eeuw Lokale naam; Paneptapan
1900-1940
Zeer oude rijstklopper, misschien wel eind 19de eeuw. Men kan aan de staat van de klopper zien dat deze veel gebruikt is. Duidelijk een klopper van een eenvoudige Balinese boer; andere kloppers hebben ook wel versieringen aan de bolle kant van de klopper, en bij sommigen is zelfs het handvat gesneden in de vorm van een dier!



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Vinger-versieringen voor de Indonesische dans
1950-1970
Aparte vinger verlengstukjes, gebruikt in bepaalde Topeng dansen. Gemaakt van een koper-messing legering



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Houten rijstklopper uit Bali. Lokale naam; paneptapan.
1920-1940
Goed bewaard gebleven rijstklopper uit het vooroorlogse Bali. Deze rijstklopper wordt gebruikt bij de rijstoogst om een bosje rijsthalmen aan de onderkant gelijk te kloppen. De polychroom-laag waarmee de florale motieven versierd zijn is mooi intakt gebleven. Echte volkskunst!



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Gamelan instrument. Gendèr is de verzamelnaam voor het type metallofoon met toetsen die boven een smal rechthoekig onderstelhangen. Het onderstel zelf bestaat uit een rij bamboebuizen (die als resonator dienen) die in een dik houten frame zijn geplaatst. Elke bamboe-resonator is zorgvuldig afgestemd op de toets die erboven hangt. De luchtkolom tot aan het tussenschot in het bamboe, de knook, heeft ongeveer dezelfde vibraties als zijn toets. Hoe lager de toets, des te lager ligt de knook van de bamboebuis. . Ze worden met een hamer met een rubberen kop bespeeld. De kleur rood wordt vaak geassociëerd met bovennatuurlijke kracht en een goudkleur straalt meestal rijkdom uit. De kala koppen aan beide kanten dienen ter beveiliging van het instrument, om de boze geesten op afstand te houden.
1930-1950
Oud instrument die nog goed bespeelbaar is en een prachtige sonore klank voortbrengt.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Beschilderde Balinese spijsdeksel van bamboerepen en rotan. Indische naam;tutup saji
1920-1940
Zeldzaam objekt, temeer daar het Tropen en Volkundig Museum tesamen maar een soortgelijk (beschilderd) exemplaar bezitten. Deze deksel werd gebruikt om het eten te beschermen tegen muggen en andere insekten. Dit objekt laat zien hoe kreatief de Balinesen waren in het dagelijks leven; Zelfs deze spijsdeksel werd belangrijk genoeg geacht om er versieringen op aan te brengen, in dit geval gekleurde figuren. Echt een staaltje van fraaie volkskunst!



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Een bruidsaltaar, waarschijnlijk als geschenk gegeven bij een huwelijk. Volgens het Tropen Museum is dit een uniek objekt, speciaal gemaakt en gegeven bij een Javaanse ceremonie/feest.
1930-1960
Niet helemaal duidelijk wat dit voorstelt. Ik heb nog geen vergelijkbaar exemplaar gevonden



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Crematie bijl, gebruikt op Bali bij de lijkverbranding.
1920-1940
Deze bijl werd gebruikt na de lijkverbrandingen, om de beenderen in kleinere stukken te hakken of te zagen. Aan de ene kant van de bijl heeft het een vlijmscherpe rand en aan de andere kant een zaagrand.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Twee oude rijstmandjes uit Indie. Ze kunnen uit elkaar en hebben dan kleinere lades.
1900-1950
Gezien de lussen aan beide mandjes zullen dit waarschijnlijk reis-mandjes zijn geweest of om mee te nemen naar het werk. Door deze lussen ging een draag-koord om over de schouder of om de nek te doen. Gemaakt van bamboe en rotan.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Onduidelijk of dit objekt werd gebruikt als lepel of spatel. Misschien wel als beiden bij de bereiding van voedsel.
1900-1940
Typisch zijn de versieringen op de achterkant, en de figuur op het handvat.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Kalk stamper Batak
1930-1950
Een fraaie versierde kalk-stamper uit de Bataklanden op Sumatra. De kalkhouder is versierd met de bekende Batak-motieven. Deze kalkhouder is gemaakt van ossen been!! Weer een staaltje van echte volkskunst. Een gedeelte van de kalk zit er nog steeds in. Rechtstreeks van het Batak-volk gekocht, dus geen kitsch.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Medicijn-koker Sumatra.
1930-1950
Deze koker werd op Sumatra gebruikt om medicijnen te vervoeren wanneer men op reis ging. Vandaar het bijbehorende koortje waarmee het om de hals kon worden gehangen. Versierd met een afbeelding van een wayang en een kikker op de deksel. Het geheel is gemaakt van buffel-hoorn. Fraai voorbeeld van echte volkskunst!



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Javaans eetstalletje
1920-1940
Goed bewaard gebleven en zeldzame marquette van een Javaanse sate verkoper. Zo vond je die op straat in het vooroorlogse Batavia! Materialen die gebruikt zijn; Hout, terra cotta, blik, batik, bamboe. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Javaans eetstalletje.
1920-1940
Goed bewaard gebleven en zeldzame marquette van een Javaans eetstalletje. De materialen die zijn gebruikt; hout, blik, terra cotta, bamboe, batik.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Beeld gemaakt van oude kepeng munten. Gemaakt op Bali
1930-1950
De rjistgodin dewi Sri op haar rijdier de zwaan.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Beeld gemaakt van oude kepeng munten
1930-1950
Zeldzamre munten beeld met echt mensehaar versierd



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Mandi schep
1920-1940
Grote schep met djokja motieven, gebruikt op Java tijdens het mandien, en ceremonien, zoals de foto laat zien. Hier wordt een pas overleden kind gewassen (met oa de schep) voordat hij wordt begraven.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Rijstschep uit Bali of Lombok.
1910-1950
Een vroege rijstschep met een interessant gesneden handvat. Het handvast bestaat uit drie personen(mannen) boven op elkaar, waarbij de fallus prominent aanwezig is. Misschien is de reden dat slechts een man deze schep mag hanteren, of dat de man ergens in het rijst-proces een belangrijke rol speelt.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Rijstschep

Een rijstschep met een gehurkte vrouw als handvat. Waarschijnlijk afkomstig uit Bali of Lombok. Het vrouw-figuur duidt op het exclusief gebruik ervan door vrouwen, alhoewel het ook een andere betekenis kan hebben.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Bali mand gemaakt van kralen, edroogde palm bladeren en spiegelglas.
1930-1950
Deze bali manden werden gebruikt om de offerandes van veelal fruit mee af te dekken tegen bijvoorbeeld insekten.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Bali spijsdeksel gemaakt van kralen en gedroogde palmbladeren.
1930-1950
Deze spijsdeksels werden gebruikt om offerandes van fruit mee af te dekken, of het eten te beschermen tegen insekten.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Houten offer hoofdstuk
1930-1950
Dit beschilderde houten offer hoofdsuk werd gebruikt door de Balinese vrouwen om hoge en dus zware offer stukken mee te vervoeren naar de tempel of een andere ceremonie plaats. Deze offerstukken(banten) bestonden meestal uit fruit en bloemen.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Bewerkte Kokosnoot
1940-1960
Deze bewerkte kokosnoot werd gemaakt om als lampekap te dienen. Op de foto ziet U een Balinese snijder een soortgelijk kokosnoot bewerken(jaren 30)



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Bamboe kokers Padangse bovenlanden
1930-1950
Bamboekokers gemaakt met uitzonderlijk minitieus snijwerk. De deksel is versierd met fijn filigrain-werk. De versieringen op deze kokers zijn typisch voor de kokers gemaakt door de Minangkabau, een volk dat leeft in West-Sumatra. In de koloniale tijd stond deze regio bekend als de Padangse bovenlanden. Deze exemplaren worden beschreven door F.A Wagner in haar boekje "Sierkunst in Indonesie", blz 87. Zeer zeldzame kokers.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Bali masker
1950-1970
Bijzonder houten masker van de fameuze maskermaker I KTUT PATUT, die werkte in het bergdorpje Sebatoe. Dit masker komt uit de gallery van Tilem die het verkocht als zijnde een werk van hemzelf.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Tempel ornament
1920-1940
Fraaie oud tempel ornament, waarschijlijk gebruikt om beelden op te plaatsen gezien de vlakke effen bovenkant. Gemaakt van het dure Nangka hout. Het blok is dan ook redelijk zwaar. De gevlamde motieven zijn gemixed met Kala motieven



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Danskleding legongdanseres

Deze kledingstukken zijn allen onderdeel van het komplete Legong- kostuum. De materialen zijn buffelleer en glas en katoen.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Legong-danswaaier
1930-1950
Oude danswaaier gebruikt door de Legong danseressen gedurende de beroemde Legong dans. Deze waaier maakte deel uit van een legong danskostuum dat ToboArt in zijn geheel kon bemachtigen.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Danslint voor de Legong-danseres
1930-1940
Zeldzaam danslint voor jonge Legongdanseressen. Het lint werd strak om het bovenlichaam heen gewikkeld als onderdeel van het danskostuum. Rijk versierd met Bali-motieven. Mooi bewaard gebleven. Dit lint werd door een nederlandse dame voor de oorlog naar Nederland gebracht.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Muntenbeeld.





Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Handbeschilderde kokosnoot.

Waarschijnlijk begin 20ste eeuw. Er zijn veel beschilderde kokosnoten, maar niet de echte oude, met afbeeldingen van het oeroude Ramayana verhaal.



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Een paar beschilderde oorversieringen. Lokale naam; Subeng
1920-1930
Zeer oude oorpluggen van blik, versierd met rode siersteentjes, beschilderd, gemaakt op Bali, en gedragen door balinese vrouwen. Deze oudere oorpluggen zijn hol van binnen en daar bewaarde de vrouwen hun betel of pruim takak in,(zie de laatste foto)



Klik voor meer informatie over dit kunstwerk
Mooi bewerkt sierhamertje, waarschijnlijk gebruikt voor een gamelanorkest op Bali.
1960-1970



categorie_id: 5
  
2 0 1 7   ©   T O B O  A R T