Nieuw
Man met zijn vechthaan
1940-1960
|
Nieuw
Stel boekensteunen uit de jaren 1950, gemaakt voor de toeristen op Bali.
Als U op de foto klikt zijn er meer foto's&info
1950-1970
Deze boekensteunen moeten gemaakt zijn door een uiterst kundige houtsnijder, want het is bijhoorlijk moeilijk om de diverse technische problemen te ovewinnen.
De laatste foto toont een vergelijkbaar stel boekensteunen uit dezelfde tijd.
|
Gamelan orkest
1960-1980
|
Nieuw
Houten beeld van een bok.
1950-1970
Goed voorbeeld van een vaardig en kundig snijder. Natuurlijk is dit geinige beeldje gesneden voor de touristen markt.
Ook zal hij er niet lang mee bezig zijn geweest. Toch heeft dit beeldje iets koddigs en grappig wat het aantrekkelijk maakt. Ook het blanke hout draagt daar aan bij.
|
houten buste beeld van een blanke jongen gemaakt op Bali
1950-1970
Aparte buste, gemaakt van zeer zwaar hout, en vermoedelijk gemaakt op bestelling of speciaal verzoek.
Toeristen die Bali bezochten wilden graag een souvenir naar huis meenemen, en velen kozen een houtsnijwerk zoals een aantrekkelijk uitziende buste.
Deze buste maakt van bovenstaande categorie geen deel uit, dus moet het haast wel een bijzondere opdracht zijn geweest.
Door gebruik te maken van zwaar dicht hout, kon de snijder vele details weergeven.
|
Houten beeld van een panter, gemaakt op Bali
1950-1970
Fraai voorbeeld waarbij de snijder voor het gevlamde pallissander hout heeft gekozen om de specifieke kenmerken van de panterhuid te laten zien.
Geweldig expressief beeld!
Klik op de foto voor meer info&foto's.
|
Oude buste van een Balinese djanger danseres. Toeristen-beeld
1970-1990
Deze bustes werden massaal geproduceerd door de op volle toeren werkende toeristen-industrie in de jaren 1970-80. Vele buitenlanders kwamen toen naar Bali.
|
Houten beeld van een Balinese vrouw
1960-1980
Gemaakt op Bali van zwaar ebben hout. Kunstenaar was een houtsnijder die voor de Njana-Tilem gallery in Mas, Bali werkte.
|
Djanger buste van museale kwaliteit
1940-1950
Fraai uitgewerkte buste dat zijn gelijke niet heeft. Djanger bustes zijn er veel, maar dit is er een van museale kwaliteit. Het museale is vooral de grootte van de buste, zelden worden deze bustes zo groot gemaakt omdat ze gemaakt werden voor de toeristen; een te grote buste zou niet makkelijk te vervoeren zijn. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant is er veel aandacht besteed aan detail. De bloemen in de tooi zijn magistraal weergegeven en de kleding is een goede weergave van de kleding van een djanger danseres. Elke detail is weergegeven! Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.
|
Balinees koppel, een loro blonyo
1960-1980
Deze beelden werden als geschenk gegeven bij een bruiloft, een oud gebruik ook op Java.
Echter dit paar is hoogstwaarschinlijk voor de toeristenmarkt gesneden.
Wel door een zeer goede houtsnijder; de gezichten zijn zeer verfijnd weergegeven.
Zware kompakte houtsoort, met prachtige houtlijnen.
Gesigneerd; A A Oke
|
Balinese man met zijn vechthaan
1950-1970
Goed gesneden beeld en vergelijkbaar met Tobo 641.
Hanegevechten namen een belangrijke plaats in in het leven van de Balier voor het grootste deel van de 20ste eeuw. Vandaar dat er relatief veel beelden zijn die zo'n voorstelling hebben.
|
Houten beeld van een Balinees met zijn vechthaan.
1950-1970
Raak gesneden oude man met zijn belangrijkste bezit; zijn vechthaan
|
De god Siwa heeft de gedaante van een eenvoudige herder aangenomen om zijn gemalin, Batara Giriputri, op de proef te stellen.
1950-1960
Zeldzaam stel boekensteunen qua voorsteling. Dit is de enige die ik ooit ben tegengekomen. Het Tropen Museum heeft een enkel beeld in de kollektie met dezelfde voorstelling.
|
Houten beeld van twee eenden in liefdes-pose
1950-1960
ToboArtSales heeft eerder (laatste foto) twee herten 'in liefdes-pose' in de kollektie gehad.
Er stond toen bij; "Fraai uitgerekt beeld van twee vrijende herten. Deze parende Javaanse herten (Cervus Timorensis ook wel Rusa Timorensis) staan symbool voor de homosexualiteit dat in Indonesie niet openlijk mocht worden afgebeeld. De twee liefhebbende Javaanse bokken werden in jaren 40 en 50 al graag gekocht door liefhebbers van de herenliefde".
Voor deze eenden geldt eigenlijk precies hetzelfde.
|
Houten beeld van 2 eenden
1970-1990
Decoratief beeld uit de Njana Tilem Gallery te Mas, die bekend staat om zijn hoge kwaliteit.
Twee eenden die op een originele wijze zijn afgebeeld.
|
Balinese tempel als houtsnijwerk
1950-1970
Goed voorbeeld van een geslaagd toeristen beeld. Veel aandacht is besteed aan de vele details die in een Balinese tempel thuishoren.
|
Loro Blonyo
1940-1960
Deze zog. bruidsbeeldjes werden cadeau gedaan aan een pas getrouwd stel.
|
Snijwerken uit het dorpje Sebatoe
1970
Twee grappige snjwerkjes uit het bergdorp Sebatoe, vlakbij het dorp Mas.
Het is duidelijk dat deze beeldjes niet echt voor de toeristen-industrie waren bestemd, gezien het koddige, haast humoristische karakter van deze kunstwerken.
Toch is Sebatoe beroemd vanwege I Cokot,die daar zijn hele leven heeft gewoond en gewerkt, en die toch als een van de meest beroemde Balinese beeldhouwers wordt beschouwd.
Deze beeldjes werden gekocht door een Nederlands echtpaar in 1970, die juist niet de geeikte toeristische routes bewandelden.
Op de aanvullende foto's ziet U andere snijwerkjes uit Sebatoe( dertiger jaren)
|
Houten beeld van de beeldhouwer M D Runda
1960-1975
Fraai, een beetje afwijkend beeld uit het euvre van de bekende beeldhouwer Made Runda
|
Reiger met opslaande vleugel
1950-1960
Fraaie reiger met mooi gedetailleerd snijwerk. Gestileerd in art deco vormen
|
Hert
1950-1970
Mooie stilering en afwerking bij dit hertenbeeld
|
Beeld van Balinese vrouw
1960-1970
M D Runda is vooral bekend van zijn langgerekte vrouw figuren. Dit is een goed voorbeeld van zijn stijl. Weinig versierselen of ornamentjes, maar een vloeiende gestileerde lijn in zijn beelden.
Klik op de foto voor meer foto's en info.
|
Vogel met ei in de bek
1960-1970
Mooi voorbeeld van een geslaagd toeristen beeld, ontstaan toen er veel toeristen naar Bali begonnen te komen na 1960. Er zijn duidelijke stilistische lijnen te zien die doen denken aan de art deco beelden van de jaren 1930.
|
Boekensteunen man en vrouw
1945-1955
Goed gesneden boekensteunen, ontstaan vlak na de tweede wereldoorlog. Dit is te zien aan de vele ornamentjes en versieringen aan de onderkant van het beeld. Later polijsten de Balinese houtsnijders het egaal vlak of brachten ze slechts enkele sierlijntjes aan. Kennelijk werden boekensteunen goed verkocht, omdat er in die tijd zeer veel gemaakt werden.
|
Zittende figuur met ganesha-achtig gezicht
1950-60
Verrassend goed gesneden beeld ontstaan in de jaren 1950-60. De maker heeft duidelijk een bedoeling gehad met de uitbeelding van dit uitzonderlijke beeld. Het is een menselijk figuur die lontarbladen vasthoud. Het gezicht heeft trekken van de heilige Hindu god Ganesha
|
Houten beeld
|
Man met hoofddoek en sirihtas.
1950-1960
Alhoewel dit beeld is gesneden voor de toeristen industrie is het van uitzonderlijke goede klasse. het is gemaakt van een zwaar soort hout en zeer mooi gedetailleerd. In de manier van snijden is direkt de houtsnijder te herkennen. De hoekige gezichts uitdrukking en de speciale aandacht voor de hoofddoek komt ook terug in een andere beeld van hem.
|
Fluitspeler
1945-1960
Fraaie niet alledaagse sculptuur van een fluitspeler. Alhoewel gemaakt voor de toeristenmarkt is dit zeker geen repeteerbeeld gezien de moeilijkheidsgraad. Ontstaan vlak na de tweede wereldoorlog.
|
2 papegaaien met jongen
1940-1950
Zeer fraai vogelsculptuur van 2 papagaaien op een rijk bewerkte voet. Hoogstwaarschijnlijk gemaakt in opdracht van een partikulier. Gemaakt op Bali of Java vlak na de tweede wereldoorlog.
Als U op de foto klikt dan kunt U tweemaal vergroten.
|
Houten beeld van een hanuman
1950-1970
Zeer apart beeld van een omgekeerde hanuman. De kreativiteit van de Balier kent geen grenzen. Wat de maker van dit beeld geinspireerd heeft zal wel een raadsel blijven. misschien dacht hij dat zo'n beeld sneller verkoopt dan een hanuman die gewoon op zijn benen staat. in ieder geval een beeld vol humor en toch ook kwaliteit.
|
Vogel-boeksteunen.
1940-50
Mooi snijwerk, gemaakt voor de export naar Java en Europa, zeer veel gekopieerd.
|
Draak.
1945-55
Is gemaakt door de bekende Balinese kunstenaar Ida Bagus Anom, die ook goed kon tekenen.
|
Brullende Hanuman. Gemaakt op Bali. Mooi in Botero-achtige stijl uitgevoerd. Let speciaal op de zeer dikke klauwen.
1945-55
Duidelijk een try-out van een getalenteerde houtsnijder. Misschien geinspireerd door een plaatje van een Europese sculptuur. Dit kan ook echter zijn eigen fantasie geweest zijn.
|
Balinese man met zijn vechthaan.
1950
|
Twee plankjes, balinese man en vrouw liggend.
1950-1960
Zeldzaam duo snijwerk van slapende man en vrouw. Zeer kundig gesneden.
|
Fraai gesneden paneel van dorpstafereel (Barong-dans) gemaakt op Bali.
1950-1960
|
Ganesha met zijn wichelboek, vluchtend voor zijn moeder, de godin Uma in de gedaante van Durga, omdat deze hem wilde vragen haar te verlossen.
1940-1950
Scene uit Hindu mythologie.
|
Kleine draak - (Bali).
1960-1970
mooi piepklein beeldje, zeer verfijnd gesneden.
|
Tempelbeeld van hout - (gemaakt op Bali).
1960
Gemaakt voor de toeristen.
|
Zeemeermin.
1960-1970
Alhoewel gemaakt voor de toeristenindustrie, zeer zeldzaam.
|
Zittende balinese vrouw.
1940-1950
|
Maansverduistering
1960-1970
Het beeld stelt een mythologisch tafereel voor, een moderne variatie op het eclips-motief, waarbij de zon of maan verslonden wordt door een demon. Het verhaal, afkomstig uit de Adiparwa, is dat Kala Rahu, een hellegeest, uit nieuwsgierigheid de hemel binnensloop en een beker met amrita wist te bemachtigen. Voor hij deze onsterfelijkheidsdrank geheel naar binnen had weten te slokken, hakte Vishnu hem met zijn kris het hoofd af. Het lichaam van de demon stierf maar zijn kop werd onsterfelijk omdat hij inmiddels een teug van het vocht in de mond had. Sedertdien probeert Kala Rahu uit rancune de zon of de maan te verslinden om zodoende de goden van licht te beroven. Kala Rahu wordt dan ook wel afgebeeld als kop met een schijf in de bek. In deze moderne versie is de maan vervangen door de godin Ratih, die wordt geassocieerd met de maan (Haar partner Smara, god van de liefde, wordt geassocieerd met de zon). Het beeldje stelt dus een maaneclips voor. Ook op Balinese rituele doeken wordt Rahu afgebeeld met een grote, geopende muil waarin een godinnenfiguur verdwijnt.
|
Slapende balinese vrouw met kind op haar buik.
1950-1960
Fraai intiem kunstwerk van een beproefd thema. Gezien de hoge moeilijkheid van zo'n moeder-kind plank kunnen alleen de allerbeste snijders hiervan een mooie sculptuur maken.
|
Houten beeld van een boer die zijn land bewerkt.
1940-1960
Populair beeld in de jaren 50. Het uitbeelden van allerlei alledaagse scenes was typerend voor de beeldhouwkunst op Bali in die tijd.
|
Fluitspeelster met een dier op de voet.
1940-1950
|
Boekensteunen vogels met jongen.
1940-1950
Deze variant vogel steunen kom je weinig tegen. Logisch want het maakte het voor de snijder moeilijker om dit goed te krijgen, dus het was geen serie-produkt.
|
Boekensteunen vogels met ei.
1940-1950
Een typisch exportprodukt naar Java en europa in de vijftiger jaren.
|
Twee reigers met vissen in hun bek.
1970
Beeld gemaakt voor de toeristen maar wel uitzonderlijk goed gemaakt. Als je kijkt naar de zeer dunne pootjes van de vogels moet hier toch een vakkundig snijder aan gewerkt hebben. Zeer decoratief.
|
Legongdanseres.
1960
|
Staande balinese vrouw met eend op de voet.
1950-1960
Fraai lang beeld met een iets afwijkende danshoed en ook een duidelijke andere stijl. Waarschijnlijk gemaakt in de jaren 50. Toen er steeds meer toeristen naar Bali kwamen was er natuurlijk geen tijd meer om eendjes of andere dieren op de voet af te beelden. de maker van dit beeld heeft gelukkig de tijd genomen om het wel te doen.
|
Oude balinese man met gevlochten tas en spade. Houten beeld gemaakt op Bali, waarschijnlijk voor 1960.
1950-1960
Oudere mensen zijn in hoog aanzien op Bali, niet in de laatste plaats omdat zij door hun leeftijd kontakt kunnen maken met de voorouderen.
|
Gong-gamelanspeler.
1940-1950
De REGIG-familie is een bekende familie in Mas bekend om het snijden en maken van TOPENG maskers.
|
Zittende balinees met vechthaan en fles.
1940-1950
Vele van deze "man-met-zijn-vechthaan" - beelden zijn er op Bali gemaakt, omdat de hanengevechten een zeer populair tijdverdrijf van de Balier waren. Ook werd er naar hartelust gegokt. Misschien dat de maker van dit beeld een gelukkige winnaar wilde laten zien, die van zijn behaalde winst een fles rijstwijn kon kopen. Toch zijn houtsnijwerken uit Sanur redelijk zeldzaam. De grote houtsnij-plaatsen waren toch vooral UBUD en omgeving, KLUNG KUNG en DEN PASAR.
| |