Kunst uit Bali en Indonesië
                    Skip Navigation Links

Blader door alle topstukken uit onze collectie


HyperLink
Balinese priester met wijwater vat
1930-1940
Fraai priester beeld uit de Pita Maha periode(1928-1945). Het beeld bevat prachtige details; het wijwatervat is opengewerkt en de voeten en vingers zijn met veel aandacht gesneden. Ook zijn de vloeiende lijnen van de art deco duidelijk zichtbaar op foto 9, 10 en 11. Gesneden uit het dure satijnhout wat toen alleen voor de beste snijders beschikbaar was. Prachtig afgewerkt met een fijn patin. Klik voor meer foto's&info op de foto.



HyperLink
Liggende Balinese vrouw in art deco stijl
1930-1940
Er zijn vele bewerkte plankjes gemaakt in Bali, zowel prewar als postwar. Maar verreweg de meesten hebben niet de kwaliteit van de pita maha-meestersnijders. Dit plankje heeft dat wel. De snijder is duidelijk op zoek geweest naar de ideale lijnen, iets wat wij hier art deco noemen. Het gezicht heeft iets spannends en mysterieus, maar ook rustgevend. Alle franje in de vorm van ornamentjes en versieringen zijn weggelaten, behalve bij de subengs, wat de expressiviteit van het geheel verhoogd. Als U klikt op een foto kan deze tweemaal vergroot worden.



HyperLink
Geniale houten skulptuur van een slapende vrouw in art deco stijl. Gemaakt op Bali in de dertiger jaren.
1930-1940
In deze skulptuur komt de vernieuwde houtsnijkunst in de Pita Maha-tijd het best tot uiting. De kunstenaar, I Geremboeang vindt voor ieder detail een geniale oplossing. Kijk naar de positie van de armen en handen, en die van de voeten. Door de benen hoog op te trekken wordt de spanning van het beeld verhoogd, maar blijft het intieme karakter intakt. Het hoofd is niet naar opzij gericht, maar recht omhoog kijkend wat een maximum aan expressie oplevert. Het haar is gestileerd en prachtig weggewerkt naar een kant van de skulptuur. Bedenk dat een houtsnijder deze vorm al in gedachte moet hebben voordat hij ook maar een eerste laagje hout van het blok afsnijdt! Omdat bij Geremboeang de nieuwe Bali kunst het puurst tot ontwikkeling komt, citaat van Bonnet in 1936, kan het niet anders zijn dat de grote meester I Geremboeang dit prachige plankje gesneden heeft. De geniale stijl verraad zijn signatuur. Klik op de foto voor meer foto's en info.



HyperLink
Houtsnijwerk slapende vrouw Pita Maha
1930-1940
Prachtig groot snijwerk uit de Pita Maha tijd. Wat opvalt in vergelijking met het plankje Tobo 612 is de groffe/groteske manier van bewerking. Het hout is zwaar en heeft een hoge nerf-dichtheid wat misschien heeft bijgedragen aan het eind resultaat. Alles is gevat en weergegeven in grote sterke lijnen, zonder zich te bekommeren om enig detail of franje. Het geheel is dan ook imposant, vooral door het ongewoon grote formaat en de zware houtsoort. Als U op een foto klikt kunt U deze tweemaal vergroten.



HyperLink
Houten gepolychromeerd beeld van een vrouwelijke Balinese priester ("Pedanda Isteri").
1930-1940
Er zijn meer vrouwelijke priesters op Bali dan mannelijke. En zij staan zeker niet minder in aanzien dan hun mannelijke collega's. De Pedanda Isteri heeft 3 belangrijke taken: iedere morgen bereid zij het heilige water, zij maakt de offergaven (banten) klaar voor de ceremonie, en zij kan een ceremonie of ritueel zelf leiden, maar dan moet ze wel van de Brahmaanse kaste zijn. Het komt op Bali voor dat ook haar echtgenoot priester is. Zeer zeldzaam beeld, met een fraaie polychromie. Door de invloed van de Art Deco (de gebruikte kleuren zijn typische Art Deco ), en de vraag naar Art Deco in Europa en Amerika in de jaren 30. Dit beeld is waarschijnlijk op verzoek gemaakt door een buitenlandse klant of kunst galerie. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Zittende Balinese priester in bid houding
1930-1940
Prachtig voorbeeld van de meesterlijke snijkunst op Bali. Waarschijnlijk gemaakt door een simpele rijstboer die het houtsnijden van zijn vader geleerd heeft. Weinig beelden laten deze gecompliceerde handhouding zien, genoemd "mudra". Waarschijnlijk komt die schaarste omdat het een snij-techniek vereist van de hoogste moeilijkheids graad. Tyra Kleen heeft op Bali de handhoudingen van de priesters bestudeerd en getekend en haar tekeningen zijn gepubliceerd in het boek; "Mudras auf Bali" uit 1923. Ik heb nog niet ontdekt waar deze mudra precies voor staat, of bij welke ceremonie de priester deze mudra aannneemt.



HyperLink
Groot zilveren wijwatervat gebruikt door Hindu priesters op Bali bij rituelen.
1910-1940
Zeldzaam groot wijwatervat met fraai bewerkte deksel. Het zilver is het zogenaamde Balinese zilver, wat een lager gehalte van zilver is dan het standaard, 960. In dit wijwatervat wordt het heilige water bewaard, waarmee priesters reinigings rituelen uitvoeren. Het water wordt heilig als een Hindu priester in trans raakt en zo de goden toegang tot het water induceert. De figuren aan de buitenkant van de beker zijn de bewakers van de vier windstreken met verschillende goden-attributen in hun hand. Omdat het wijwater zo'n belangrijke rol speelt in de Hindu religie zijn dergelijke bekers fraai bewerkt en van zilver gemaakt. In de hogere elite van Bali, zoals in de vroegere vorsten verblijven kwamen ook bekers van goud voor.



HyperLink
Set van twee zilveren wijwater bekers
1920-1940
Deze zilveren bekers werden gebruikt door de Balinesen om het heilige water in te bewaren. Het zilver is het zogenaamde Balinese zilver, wat een lager gehalte van zilver is dan het standaard, 960. In deze bekers wordt het heilige water bewaard, waarmee priesters reinigings rituelen uitvoeren. Het water wordt heilig als een Hindu priester in trans raakt en zo de goden toegang tot het water induceert.. Omdat het wijwater zo'n belangrijke rol speelt in de Hindu religie zijn dergelijke bekers fraai bewerkt en van zilver gemaakt. In de hogere elite van Bali, zoals in de vroegere vorsten verblijven kwamen ook bekers van goud voor.



HyperLink
Houten DJANGER danstooi uit Bali.
1930-1940
Uiterst zeldzame danstooi, temeer daar het al die jaren ongeschonden is doorgekomen. Weinigen exemplaren uit de vooroorlogse periode zullen overgebleven zijn, ook omdat de dans nu niet meer uitgevoerd wordt op Bali. Alle houten ornamentjes zijn op kleine veertjes bevestigd wat een maximaal tril-effekt oplevert bij het bewegen. Een echt collectors item! Achterop is een sticker geplakt van de kunsthandel waar het in bali of gemaakt dan wel verkocht is. De sticker heeft als tekst ; Balinese artcraft Industry, TOKO RATIH, Den Pasar Bali Indonesia. Na wat speurwerk blijkt dat deze toko gevestigd was op de Pasar straat 27 te Den Pasar-Bali. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.



HyperLink
Danshoed voor de Balinese Djanger-dans
1940-1960
Zeer zeldzaam objekt. De Djanger dans op bali wordt niet meer uitgevoerd sedert een 20 30tal jaren. Zelden komt zo'n Djanger-danstooi op de markt. Het is een ongelooflijk bewerkt objekt. Elk exemplaar is handgemaakt, wat goed te zien is op de detail-foto's.



HyperLink
orginele legong danskroon met bijbehorende halsversiering
1930-1940
Aan de binnenkant staat de naam V ZAREMBA (evenals in de halsversiering), het is een nichtje van de beroemde legongdanseres Ni Pollok, een van de beste en bekendste legongdanseressen van Bali. De hoed is gemaakt van taai buffelleer, bamboe, parelmoer en spiegeltjes. Het moet een enorm werk zijn geweest om alle ingewikkelde ornamenten er goed in te snijden. Aan de voorkant wordt spiegelglas gebruikt om een maximaal glitter effect te bewerkstelligen tijdens de dans. Zeer zeldzaam objekt dat men zelden tegenkomt, zeker een exemplaar uit de dertiger jaren. Het is traditie in Bali om de oude hoeden te hergebruiken door ze opnieuw te schilderen of ze van modernere materialen te voorzien. Deze echter verkeert nog in de oorspronkelijke staat. Ook de halsversiering heeft toebehoort aan dezelfde legong danseres. Aan de afmeting van de binnenzijde is goed te zien dat we hier te maken hebben met een kledingstuk voor een zeer jong meisje (8-12 jaar).Alleen zeer jonge meisjes mochten vroeger de legong dansen. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Offerbak voor pasgeborenen, lokale naam; Sanggah Kumara. Gemaakt van hout en touw, gepolychromeerd. Bali, rond 1900.
1880-1900
Zeer zeldzaam objekt. Deze fraai bewerkte offerbak werd boven een pas-geborene gehangen met daarin offers om de boze geesten uit de buurt van het kind te houden. Vandaar ook dat de onderkant, dat dus steeds zichtbaar was, fraai bewerkt is. Zo'n objekt is slechts bekend uit musea en prive-kollekties. Museale kwaliteit! Op de laatste foto is een vergelijkbare offerbak te zien. Als U op de foto klikt zijn er meerdere foto's van het objekt te zien.



HyperLink
Oude Wayang lamphouder uit Bali
1920-1950
Deze houten wajanglamp is eigenlijk een vertikale lamphouder. Aan de twee gaten onderin wordt een olie-reservoir opgehangen. Hierin wordt een lont ontstoken, de vlam hiervan verlicht de wayang kulit poppen die door de dalang achter een scherm worden gehanteerd. Hierdoor zien de toeschouwers aan de andere kant van het scherm alleen de schaduwen of schimmen van de poppen bewegen. De opstaande plank heeft de vorm van een Balinese danser of danseres met een lichaam als fabeldier. Laatste twee foto's zijn andere exemplaren van zo'n lamphouder.



HyperLink
Gevleugelde Singha
1900-1910
Vroeg houtsnijwerk wat gediend heeft als een voetstuk voor een pilaar. Deze pilaar steunde een dak, hoogstwaarschijnlijk van een bale bale, of ander belangrijk bouwwerk in een Balinees dorp. Resten van polychromie. Zeer vroeg, rond 1900-1910



HyperLink
Gamelan instrument. Gendèr is de verzamelnaam voor het type metallofoon met toetsen die boven een smal rechthoekig onderstelhangen. Het onderstel zelf bestaat uit een rij bamboebuizen (die als resonator dienen) die in een dik houten frame zijn geplaatst. Elke bamboe-resonator is zorgvuldig afgestemd op de toets die erboven hangt. De luchtkolom tot aan het tussenschot in het bamboe, de knook, heeft ongeveer dezelfde vibraties als zijn toets. Hoe lager de toets, des te lager ligt de knook van de bamboebuis. . Ze worden met een hamer met een rubberen kop bespeeld. De kleur rood wordt vaak geassociëerd met bovennatuurlijke kracht en een goudkleur straalt meestal rijkdom uit. De kala koppen aan beide kanten dienen ter beveiliging van het instrument, om de boze geesten op afstand te houden.
1930-1950
Oud instrument die nog goed bespeelbaar is en een prachtige sonore klank voortbrengt.



HyperLink
Zeer zeldzame kalender uit 1966 met afbeeldingen van Indische tekeningen van Rudolf Bonnet. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.
1966
Deze kalender is in goede conditie; niets afgescheurd, en uiterst zeldzaam. Bovendien zit de orginele koperplaat(glicee) van een van de afbeeldingen erbij, te zien op de 7de foto. Tijdschrift Tong Tong, die deze kalender in 1966 uitgaf, bestaat niet meer (was van Tjalie Robinson en Lilian Ducelle); is nu tijdschrift Moesson geworden. En Tong Tong (vroeger Tong Tong Pasar Malam) is nu Tong Tong Fair geworden; in de maand Mei weer op het Malieveld Deze pasar malam heeft niets te maken met het vroegere tijdschrift Tong Tong of de vroegere Tong Tong Pasar Malam De kalender is in 1966 uitgegeven door Tong Tong (magazine) later Moesson magazine. In het gebouw van de VROEGERE Tong Tong (tijdschrift) aan de Prins Mauritslaan was een Indische Culturele Kring verbonden. Deze organiserde tentoonstellingen o.m een met werken van Rudolf Bonnet; toen is ook het idee opgevat om een kalender uit te geven Overigens is er nooit zo'n soortgelijke kalender uitgegeven door Pulchri. Deze kalender is de enige en echte; nooit meer werd een kalender met werken van andere (in Indie werkende) schilders uitgegeven. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Bali kalender uit 1948 met 6 litho's door Willem Gerard Hofker. Uitgegeven door 'Het Hollandsche Uitgevershuis' en gedrukt door de firma Dieperink te Amsterdam.
1948
Zeldzame kalender met de beroemde Bali litho's, die hij overigens pas maakte toen hij terug kwam van Indie, na 1945. Van al deze litho's bestaan pastel-tekeningen, die Hofker maakte in Bali. Deze kalender is nog puntgaaf, en heeft zelfs geen verkleuring na al die jaren! Een echt collectors item!



HyperLink
Portret door Theo Meier in handgesneden Balinese lijst
1951
Snelle maar rake schets door de Zwitser Theo Meier(1908-1982) van waarschijnlijk een vriend, I Gusti Gede Tadji, deze naam staat achterop het frame. In fraaie handgesneden houten lijst.



HyperLink
Meisjes portret door W. G. Hofker.
1953
Prachtig portret van Hannie van Leeuwen door de populaire schilder-tekenaar Willem Gerard Hofker (1902-1981). Het portret is uitgevoerd in gekleurd krijt, een medium waar Hofker in excelleerde. Dit portret is afkomstig uit de nalatenschap van zijn vrouw Maria Hofker Rueter die in 1999 overleed. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Olieverf schilderij door W. G. Hofker
1930
Willem Hofker heeft zijn vrouw Maria, de dochter van de Nederlandse schilder George Rueter, vaak geportretteerd. Dit intieme portret kwam tot stand in 1930, nog voor hun vertrek naar Nederlands Indie.



HyperLink
Pastel tekening door Willem Gerard Hofker van Ines Naudin ten Cate
1954
Kleurvolle en raak portret van een Nederlands meisje. Hier is de ware tekenvaardigheid van Hofker goed te zien. Ook bij dit portret laat hij de geportretteerde minzaam naar beneden kijken, iets wat hij ook bij zijn Indische werk deed. Hoker leefde van zijn portretten, vooral na zijn Indische tijd. Eigenlijk was hij superieur in het medium olieverf, maar dat werd alleen besteld door de vermogende klanten. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.



HyperLink
Hanesporen doos, lokale naam; Kotak Taji. Bali, hout
1930-1940
Topstuk in deze categorie. De kleuren zijn wonderwel goed bewaard gebleven. De kleur rood waarmee de houder is gekleurd is op Bali de kleur van de adel en geeft hun status weer. De eigenaar moet vele hanen in zijn bezit hebben gehad, want deze doos kon maar liefst 16 mesjes herbergen. De figuur stelt Twalen of Tualen voor. Een van de vier clowns uit het Mahabharata verhaal.Twalen wordt voorgesteld als een hermafrodiet. Dit beantwoordt aan het godsbegrip van de Balier; there is a male and a female principle. De neus wordt op Bali beschouwd als een schoohheids ideaal. Komt uit een oude Nederlandse kollektie.



HyperLink
Houten voetstuk voor een pilaar met fraai houtsnijwerk.
1920-1940
Fraai bewerkte pilaster, die helemaal ajour gesneden is. Van binnen is het hol. zeer moeilijk om zo te snijden dat het hout niet breekt. deze pilaster heeft gediend als een voetstuk in een tempel om iets op te plaatsen, dan wel als een pilaar-voetstuk voor een bale bale. Dit was een centrale ruimte in een Balinees dorp waar ceremonien als tandenvijlen en huwelijken plaatsvonden.



HyperLink
Gamelan instrument. Gendèr is de verzamelnaam voor het type metallofoon met toetsen die boven een smal rechthoekig onderstelhangen. Het onderstel zelf bestaat uit een rij bamboebuizen (die als resonator dienen) die in een dik houten frame zijn geplaatst. Elke bamboe-resonator is zorgvuldig afgestemd op de toets die erboven hangt. De luchtkolom tot aan het tussenschot in het bamboe, de knook, heeft ongeveer dezelfde vibraties als zijn toets. Hoe lager de toets, des te lager ligt de knook van de bamboebuis. . Ze worden met een hamer met een rubberen kop bespeeld. De kleur rood wordt vaak geassociëerd met bovennatuurlijke kracht en een goudkleur straalt meestal rijkdom uit.
1950-1970
Twee prachtig klinkende instrumenten van het gamelan orkest. Zie vooral het gedetailleerde houtsnijwerk!



HyperLink
Waterschep uit Bali met snijwerk op de steel. Vooroorlogs. Zeer zeldzaam objekt. Lokale naam; Gayung
1910-1940
Zeldzame waterschep uit het vooroorlogse Bali. Bekend is de halve kokosnoot die als schepper dient. Soms worden zelfs eenvoudige gebruiksvoorwerpen ook versierd door de Balinesen, en dit is zo'n voorbeeld. Op de laatste foto een Balinees meisje met eenvoudige waterschep zonder bewerkte steel. De foto dateert rond 1930.



HyperLink
Houten statenbijbeldoos met dier-bloem-wayang motieven. Gemaakt op Java.
1930-1950
Zeer fraaie bijbeldoos met het op Java toen gangbare 'jarapara' houtsnijwerk. Het sleuteltje zit er nog bij, en de doos kan hiermee worden gesloten. Zeldzaam objekt en waarschijnlijk op order gemaakt. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door er op te klikken.



HyperLink
Antieke tempelbel van messing Bali, eerste helft 20ste eeuw
1920-1950
Fraaie, zware tempelbel gebruikt door een Brahmaanse priester bij ceremonien op Bali. Praktisch dezelfde bel staat afgebeeld in een toeristische brochure van de "officieele vereeniging voor toeristenverkeer in nederlandsch-indie"uit 1939, zie de laatste foto.



HyperLink
2 papegaaien met jongen
1940-1950
Zeer fraai vogelsculptuur van 2 papagaaien op een rijk bewerkte voet. Hoogstwaarschijnlijk gemaakt in opdracht van een partikulier. Gemaakt op Bali of Java vlak na de tweede wereldoorlog. Als U op de foto klikt dan kunt U tweemaal vergroten.



HyperLink
Gong, Java - Jarapara Snijwerk
1930-1940
Zeer fraaie gong op Java gemaakt in de jaren 1930-40. Deze gong had vooral een dekoratieve funktie. Het snijwerk is verbluffend gedetailleerd, met wayang- en florale motieven. In de musea Nusantara (Delft) en Gemeente Museum Den Haag is ook een dergelijk exemplaar te vinden. Museale kwaliteit! U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.



HyperLink
Rama en Sita in een zittende houding. Krokodillenhout.
1980-1990
Gemaakt in krokodillenhout. Gemaakt door I Meja Lasia (1928-2001) uit Sukawati (Bali). Modern beeld met zeer gedetailleerd houtsnijwerk. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Bali masker
1950-1970
Bijzonder houten masker van de fameuze maskermaker I KTUT PATUT, die werkte in het bergdorpje Sebatoe. Dit masker komt uit de gallery van Tilem die het verkocht als zijnde een werk van hemzelf.



HyperLink
Houten beeld van een priester met zijn knecht in de vorm van een aap.
1930
Schitterend gesneden beeldje met een wat mysterieuze voorstelling. Waarschijnlijk gaat het hier om een Shiwa-priester en zijn volgeling Baroeh, hier uitgebeeld als een aap. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Het gouden hert getroffen door Rama 's pijl. Een scene uit het Hindu epos Ramayana. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.
1930-1940
Zeer expressief beeld voorstellende Patih Maritja, een dienaar van de demonenkoning Rawana, die zich als een prachtig gouden hert vermomd heeft om Rama en zijn broer Laksmana weg te lokken van Sita, zodat Rawana haar kan ontvoeren. Zodra het gouden hert met een pijl geraakt wordt, verandert het weer in een demon en beseffen de broers – te laat - dat het een list is. Op dat moment begint het eigenlijke avontuur van de Ramayana: de zoektocht langs allerlei hindernissen en met vele onverwachte medestanders om Sita terug te vinden. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.



HyperLink
Houten beeld van een gevleugelde singha
1900-1930
Vroeg beeld wat waarschijnlijk diende als een voetstuk voor een vertikale pilaar van een bale-bale op Bali. Een bale-bale was een gemeenschappelijk bouwwerk op een Balinees erf of in een Balinees dorp waar plechtigheden, zoals tandenvijlen, werden uitgevoerd. Ook kan dit voetstuk gediend hebben als een voetstuk van een rijstschuur, zoals de laatste foto aantoont. W.O.J. Nieuwenkamp maakte deze tekening in de jaren 1920 op Bali. Gezien de hoge kwaliteit snijwerk zal dit beeld dienst hebben gedaan op een erf van een voornaam persoon, zoals een priester of zelfs een vorst. Deze had namelijk toegang tot de beste houtsnijders. Het hert onderaan het beeld is een symbool voor voorspoed en een bewaker van het dak.



HyperLink
Javaans eetstalletje
1920-1940
Goed bewaard gebleven en zeldzame marquette van een Javaanse sate verkoper. Zo vond je die op straat in het vooroorlogse Batavia! Materialen die gebruikt zijn; Hout, terra cotta, blik, batik, bamboe. U kunt iedere foto tweemaal vergroten door op de foto te klikken.



HyperLink
Javaans eetstalletje.
1920-1940
Goed bewaard gebleven en zeldzame marquette van een Javaans eetstalletje. De materialen die zijn gebruikt; hout, blik, terra cotta, bamboe, batik.



HyperLink
Boekensteunen gemaakt op Bali.
1930-1940
Fraai stel boekensteunen van aanbidders. Dit stel is net even anders dan een ander paar aanbidders, ook in de Tobo Art kollektie (TOBO-00018). Ook dit paar is onstaan in de jaren '30 en gesneden in de Art Deco stijl. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Houten doos met islamitisch opschrift, gemaakt op Sumatra, Indonesie.
1930
Zeer interessante doos, gebruikt als opbergdoos voor een handgeschreven koran. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Bewerkt rendiergewei uit Bali.
1940-1950
Benen sculpturen zijn bekend op bali gemaakt van de botten van de koe, meestal met een hoogte van gemiddeld 21-24 cm. Maar deze benen sculptuur is gemaakt van een deel van een rendiergewei, wat de kunstenaar waarschijnlijk in de natuur is tegengekomen. In die zin is dit kunstwerk uniek. Gezien de vele figuren en versieringen moet het vele dagen/weken geduurd hebben voordat dit stuk klaar was. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Boekensteunen aanbidders.
1930-1940
Een belangrijk tafereel op Bali. Het begint al in de vroege ochtend wanneer vrouwen kleine offers brengen voor hun huis om de goden goed te zinnen. Dit gaat de ganse dag door. In dit geval heeft een kreatieve Balinese houtsnijder dit motief verwerkt in deze fraaie boekensteunen. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Schittend bewerkt koeien bot
1930-1940
Schittend bewerkt koe-been - (Bali). Een van de fraaiste uit de Tobo-kollektie Het beeld is volop bewerkt met personen ,dieren en florale motieven. Het is ook nog uitzonderlijk gaaf ; aan de voorkant is het bovenste ornamentje gedeeltelijk afgebroken, en aan de zijkant ook een. Dit moet gesneden zijn door een specialist in bone-carvings. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
lontar
1930-1950
Prachtige lontar met zeer fraaie tekeningen van scenes uit het Ramayana-epos. De lontar bestaat uit 8 bladen en 2 schut-stukken. Dit moet gemaakt zijn door een specialist in lontars. Zelfs de versiering-strip aan de beide randen zijn zeer zorgvuldig getekend.Ook het feit dat de begeleidende tekst(achterop) in het Balinees is, doet vermoeden dat dit geen souvenier-item is. Museum-kwaliteit Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.



HyperLink
Manuscript met tekeningen op Lontarbladen gemaakt op Bali.
1950-1960
Hele gedetailleerde tekeningen van scenes uit het Ramayana verhaal op 8 losse palm-bladen Tekst in het Balinees op de achterkant. Door steeds een maal te klikken op de foto kunt U de foto tweemaal vergroten.


  
2 0 1 7   ©   T O B O  A R T