Hanespoor doosje uit vooroorlogs Bali
Deze set bevat 16 mesjes
Lokale naam; Kotak Taji
Dit doosje is gemaakt van het kostbare satijn hout. Dit doet vermoeden dat het heeft toebehoord aan een rijke Balier of iemand uit een hogere caste.
Alle orginele 16 mesjes zijn nog aanwezig.
|
Houten hanespoordoosje in de vorm van een vis
1930-1960
De leeftijd van dit fraaie doosje is moeilijk te zeggen, evenals de plaats waar het gemaakt is; Bali of Lombok.
Klik op de foto voor meer foto's&info.
|
Hanesporen doos, lokale naam; Kotak Taji. Bali, hout
1930-1940
Topstuk in deze categorie. De kleuren zijn wonderwel goed bewaard gebleven. De kleur rood waarmee de houder is gekleurd is op Bali de kleur van de adel en geeft hun status weer. De eigenaar moet vele hanen in zijn bezit hebben gehad, want deze doos kon maar liefst 16 mesjes herbergen. De figuur stelt Twalen of Tualen voor. Een van de vier clowns uit het Mahabharata verhaal.Twalen wordt voorgesteld als een hermafrodiet. Dit beantwoordt aan het godsbegrip van de Balier; there is a male and a female principle. De neus wordt op Bali beschouwd als een schoohheids ideaal. Komt uit een oude Nederlandse kollektie.
Klik op de foto voor meer info.
|
Dit doosje is gemaakt in de vorm van een MAN, een BHUTA, en hij DRAAGT een SARI, een bloemlangwerpige vrucht van de pandan plant in zijn linker arm. Hij heet in het Balinees BHUTA NGABA SARI, ngaba is de nasalering van de stam ABA, betekenis: bij zich hebben, dragen. Een dergelijke demon wordt ook vaak afgebeeld op krisgrepen.
(met dank aan Hedi Hinzler)
1930-1950
Dit doosje is gemaakt in de vorm van een MAN, een BHUTA, en hij DRAAGT een SARI, een bloemlangwerpige vrucht van de pandan plant in zijn linker arm. Hij heet in het Balinees BHUTA NGABA SARI, ngaba is de nasalering van de stam ABA, betekenis: bij zich hebben, dragen. Een dergelijke demon wordt ook vaak afgebeeld op krisgrepen.
(met dank aan Hedi Hinzler)
|
Hanespoordoosje uit Bali of Lombok.
Gepolychromeerd en van hout.
Dit doosje kon maximaal 12 mesjes dragen.
1930-1960
De uitgebeelde figuur is Merdah, een van de komische bediendes uit het Hindu volksverhaal Mahabharata, wat gaat over de strijd tussen goed en kwaad.
|
Hanespoordoosje in de vorm van een Balinese priester, een pedanda. in zijn hand heeft hij een tempelbel die hij gebruikt gedurende zijn rituelen.
Gemaakt door Ida Bagus Kingetan, Lombok.
1960-1980
zeldzaam doosje qua voorstelling
|
Zes houten hanespoordoosjes allemaal in de vorm van Delem, een van vier komische bedienden uit het Hindu volksverhaal Mahabharata. Zijn broer heet Sangut, en de andere twee Twalen en Merdah.
Bali of Lombok.
1930-1950
In de wayang koelit beweegt de dalang, de vertoner, leren poppen langs een verlicht scherm.Deze poppen stellen helden en hun tegenspelers voor uit de Hindu verhalen Ramayana en Mahabharata. Zowel kinderen als volwassenen op Bali groeien op met de belevenissen van deze figuren, wat hen tot voorbeeld dient voor hun verdere leven. In het Mahabharata verhaal wordt de strijd in beeld gebracht tussen de Pandawa's en hun neven de Korawa's. Iedere Pandawa vertegenwoordigt een edel type; Yoedhisthira, de mysticus; Ardjoena, de romantische held; Bima, de edele strijder. Clowns zorgen voor een komische noot in dit drama. De clowns Twalen en Merdah staan aan de goede zijde, Sangut en Delem aan die van het kwaad. Hun dialogen zijn grappig en soms gewaagd.
|
Hanespoordoos gemaakt door Ida Bagus Kingetan (Lombok), in de gedaante van Sangut.
Sangut is een van vier bedienden uit het Mahabharata epos.
De Mahabharata is, samen met de Ramayana, een belangrijk Hindu verhaal.
1960-1980
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1900-1950
Oud en kompleet doosje met polychromie en florale motieven aan de binnenkant.
|
Hanenspoordoosje gemaakt door Ida Bagus Kingetan uit Lombok. De afegbeelde figuur is Delem, een van de vier bedienen uit het grote Hindu epos Mahabharata.Binnenin een erotisch tafereel en twee kikkers.
1960-1980
|
Hanenspoordoosje, Kotak Taji, van voor 1900.
Bali, hout.
1850-1900
Oud doosje met erotische beschilderingen aan de binnenkant.
|
Bamboe kokers als hanenspoor doosjes, Kotak Taji.
Bali, 1940-1960
1940-1960
De twee bamboe kokers zijn niet van dezelfde lengte. Prachtig bewaard gebleven.
|
Prachtig bewerkt hanenspoor-doosje, Kotak Taji, in de vorm van een uil.
Lombok, hout, Voor 1940.
1925-1940
Dit objekt is een fraai staaltje van volkskunst, het is immers geen sierobjekt, maar een gebruiksvoorwerp .In het middenpaneel is een hert uitgesneden ter verfraaiing van het geheel.Er is plaats voor 6 mesjes.
Een vergelijkbaar doosje staat afgebeeld in het boek over Kotak Taji van Pieter van Donk, Indonesian Cockspur Cases, op blz 52.
Voor meer foto's/info klik op de foto.
|
Hanesporen-doosje (Kotak Taji) uit Toraja, Sulawesi, Indonesie.
1920-1940
Zeldzaam objekt, wat bovendien echt gebruikt is. Een klein v-inscriptie valt precies in de n-indikatie voor een natuurlijke sluiting. Het aparte van dit doosje zijn de hanen-sporen. Deze zijn kleiner dan die uit Bali en hebben ook een gekromde vorm.
| |